In deze Prinsjesdagspecial staan de belangrijkste voorstellen uit het Belastingplan 2024 en aanvullende wetsvoorstellen voor u op rij. De voorgestelde maatregelen zullen per 1 januari 2024 in werking treden, tenzij anders vermeld.
Staatssteun, gegevens en transparantie
Staatssteun mag uitsluitend onder voorwaarden worden verstrekt. Een van de voorwaarden is de transparantieverplichting via de ‘Transparency Aid Module (TAM)’. In de TAM moeten diverse gegevens opgenomen worden. Om deze gegevens te verzamelen en te verwerken wordt voorgesteld om een verplichting tot het verstrekken van deze gegevens in te voeren. De verplichting bestaat uit een jaarlijkse actieve gegevensverstrekking voor energiebelastingplichtigen en een passieve gegevensverstrekking voor begunstigden. Denk bijvoorbeeld aan gegevens in verband met verlaagde tarieven voor glastuinbouw, laadpalen en walstroom. Er kan een last onder dwangsom opgelegd worden als niet aan de verplichting wordt voldaan.
Tip!
Voor de postcoderegeling is dit niet aan de orde, omdat de voordelen onder de drempelbedragen blijven.
Bewijspositie bij dividendstripping
Bij dividendstripping wordt heffing van dividendbelasting beperkt of zelfs voorkomen. Om dividendbelasting te kunnen verrekenen, terug te vragen of te verminderen moet de ontvanger van het dividend de uiteindelijk gerechtigde zijn. Bij dividendstripping is het voor de Belastingdienst lastig om te bepalen of hieraan wordt voldaan. Om de bewijspositie van de Belastingdienst te verbeteren, is voorgesteld dat degene die een beroep doet op verrekening, teruggave of vermindering, aannemelijk moet maken dat aan de voorwaarden wordt voldaan. Dit geldt pas vanaf een bedrag van € 1.000 aan geheven dividendbelasting op jaarbasis (doelmatigheidsmarge).
Let op!
Er wordt doorlopend onderzoek gedaan naar alternatieve maatregelen om dividendstripping. Ook naar de aanpak van dividendstripping bij deelnemingsdividenden.
Navorderingstermijn invoerrechten
De huidige wet bepaalt dat invoerrechten tot vijf jaar terug kunnen worden nagevorderd als sprake is van een onjuiste of onvolledige douaneaangifte. Voorgesteld wordt deze navorderingstermijn terug te brengen naar drie jaar als geen sprake is van opzet. Die navorderingstermijn van drie jaar geldt voor het onjuist en onvolledig doen van aangiften, maar ook voor het niet, onjuist of onvolledig verstrekken van inlichtingen of gegevens. Daarnaast wordt voorgesteld om per 1 juli 2024 de strafrechtelijke sanctie te vervangen door een bestuurlijke boete als geen sprake is van opzet.
Wilt u de gevolgen van de belastingplannen voor uw persoonlijke situatie eens bespreken met één van onze adviseurs? Neem contact op via info@vaartadviseurs.nl of +31 495 520 447 om een afspraak te plannen.
Deze special is verdeeld in de volgende onderwerpen:
- maatregelen ondernemingen
- maatregelen bedrijfsopvolgingsfaciliteiten
- maatregelen werkgever
- maatregelen BTW & accijnzen
- maatregelen vastgoed
- maatregelen auto & mobiliteit
- maatregelen (vermogende) particulieren
- maatregelen internationale situaties
- maatregelen BES-eilanden
- maatregelen energie & milieu
- overige maatregelen
Klik hier om het volledige Prinsjesdagspecial - Belastingplan 2024 te downloaden als pdf