EU-landen die trucks en bestelauto’s willen laten betalen voor gebruik van de infrastructuur, kunnen dat vanaf 2023 alleen doen met een kilometerheffing. Dat voorstel is 25 oktober 2018 aangenomen door het Europees Parlement. Het Eurovignet, dat Nederland ook nog altijd heeft, gaat daardoor verdwijnen. Kilometerheffing mag namelijk alleen nog op afstand en niet langer op tijd gebaseerd zijn.
Let op
Ook met de nieuwe regels mag elk land nog altijd zelf bepalen of het een kilometerheffing invoert of niet.
Extra tol
Ook komt er de mogelijkheid congestieheffingen - extra tol op stukken weg waar het erg druk is en vaak files zijn - in te voeren. Voertuigen die weinig of nul-emissie hebben, kunnen korting krijgen op de congestieheffing die ze moeten gaan betalen.
Peter van Dalen, Lid van de Transportcommissie van het Europees Parlement, heeft het voorstel gesteund: "Er moet meer vracht vervoerd worden per spoor en binnenvaart. Dat zijn milieuvriendelijker vervoersmethoden. En op het water is nog ruimte zat om goederen te vervoeren zonder dat er files ontstaan. Het Europees Parlement zet in op multimodaal vervoer dat minder CO2 uitstoot. Bovendien gaat het gebruik van de infrastructuur eerlijker belast worden, naar gereden kilometers en niet naar tijd."
Let op
Kilometerheffing mag alleen nog op afstand en niet langer op tijd gebaseerd zijn.
Bestelauto's vanaf 2027
De regeling voor bestelauto's geldt pas vanaf eind 2027. Het gaat dan wel om de lichte bestelauto’s. Bestelauto's vanaf 2,4 ton gaan volgens het EP al wel vanaf 2023 kilometerheffing betalen.